Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak doszło do zamrożenia pieniędzy na drogi?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak doszło do zamrożenia pieniędzy na drogi?
fot. GDDKiA
Podczas środowego posiedzenia sejmu, minister transportu Sławomir Nowak przedstawił działania, jakie podjęto od momentu pojawienia się podejrzenia zmowy cenowej w przypadku kontraktów drogowych. Od 2010 roku trwały działania odpowiednich służb krajowych, które miały wyjaśnić sprawę. Po wielu miesiącach, w grudniu 2012 roku KE blokuje refundacje dla Polski i zaczyna się wyścig o odmrożenie cennych środków.

Pierwsze zarzuty prokuratury

Nowak przypomniał o tarczy antykorupcyjnej, realizowanej przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, CBA i SKW. Miały one m.in. nadzorować proces wyłaniania wykonawców w dużych projektach budowlanych, w tym drogowych i kolejowych. Kontroli w tym trybie, w ramach tarczy antykorupcyjnej, podlegało 67 projektów drogowych i 12 kolejowych. – Praktycznie wszystkie projekty realizowane ze współfinansowaniem środków unijnych, tj. 42 w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko i 11 w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej, podlegały tej właśnie kontroli w ramach tarczy antykorupcyjnej – mówił Nowak.

Prokuratura udostępniła informacje, że z postępowań prowadzonych w odniesieniu do dziesięciu projektów, w trzech postawiono zarzuty osobom reprezentującym podmioty gospodarcze, z czego tylko w jednym przypadku mogło dojść do zmowy cenowej. Mowa o odcinku S8 z Białegostoku do Jeżewa. – Wygrały oferty innych firm budowlanych niż te, których reprezentanci próbowali się zmówić. Dodatkowo, pomimo zmowy cenowej, cena uzyskana w przetargu na projekt S8 Jeżewo – Białystok to kwota odpowiadająca 69 procentom kosztorysu zamawiającego – zaznaczył minister.

Minister opisał, że ABW skierowała sprawę do prokuratury po zakończeniu postępowań przetargowych i podpisaniu umów oraz w związku z tym, że GDDKiA nie miała informacji, które pozwoliłyby jej podejrzewać zmowę cenową. 23 lipca 2010 roku do ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury dotarło pismo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, przekazujące prośbę Komisji Europejskiej o udzielenie wyjaśnień odnośnie do podjętych działań przez odpowiednie służby krajowe w związku z doniesieniami dotyczącymi potencjalnych naruszeń prawa.

– 3 sierpnia 2010 roku resort transportu skierował do prokuratora generalnego prośbę o przekazanie informacji na temat prowadzonych przez prokuraturę postępowań związanych z przetargami na budowę dróg krajowych. Ministerstwo nie posiadało formalnej wiedzy na temat postępowania prokuratorskiego, bo było Ministerstwem Infrastruktury, a nie prokuraturą – powiedział Nowak.

Ministerstwa tłumaczą się Komisji Europejskiej

– 13 sierpnia 2010 roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wysłało do Komisji Europejskiej wyjaśnienia dotyczące tej sprawy. Poinformowało o działaniu w naszym kraju systemu antykorupcyjnego, o tarczy antykorupcyjnej, i o tym, że projekty GDDKiA obligatoryjnie wszystkie przechodzą kontrolę uprzednią postępowania przetargowego przez UZP każdorazowo przed podpisaniem umowy z wykonawcą. 16 sierpnia 2010 r. otrzymujemy w Ministerstwie Infrastruktury informację Prokuratury Generalnej o prowadzonym postępowaniu. Jednocześnie w tym piśmie wskazano, że nie jest możliwe jednoznaczne określenie terminu zakończenia tego postępowania – wyjaśniał minister.

We wrześniu 2010 roku resort transportu przekazał odpowiednie pisma prokuraturze i Generalnej Dyrekcji, które zalecały objęcie szczególnym nadzorem prowadzonych postępowań przetargowych w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia naruszeń prawa ze strony zamawiającego. Od 15 do 19 listopada tego samego roku KE przeprowadzała audyt. Rok później aktualizowane są informacje o prowadzonym śledztwie. Równocześnie w związku z zaleceniem Komisji Europejskiej monitorowany jest przebieg postępowań prokuratorskich.

Oskarżeni wskazani

– 31 stycznia 2012 roku prokuratura wskazała osiem postępowań przetargowych, które są przedmiotem jednego postępowania przygotowawczego, prowadzonego w kierunku zmowy przetargowej. Informacje te nie wnosiły żadnych nowych faktów w stosunku do poprzednio przekazanych przez prokuraturę. Otrzymane informacje nie mogły, zdaniem ministerstwa transportu, stanowić podstawy do sporządzenia raportu o nieprawidłowościach i przekazania go do stosownych instytucji europejskich. 4, 5 oraz 12 grudnia 2012 roku pojawiają się artykuły prasowe informujące o wydaniu aktów oskarżenia przez prokuraturę – wylicza Nowak.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Drogi i autostrady

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Rynek Infrastruktury 27 marca 2013

GDDKiA może wysyłać kolejne wnioski o płatność do KE

Drogi i autostrady

PZPB: Odblokowanie środków na drogi przez KE cieszy branżę budowlaną

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Drogi i autostrady

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Rynek Infrastruktury 27 marca 2013

GDDKiA może wysyłać kolejne wnioski o płatność do KE

Drogi i autostrady

PZPB: Odblokowanie środków na drogi przez KE cieszy branżę budowlaną

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5